Wij gebruiken cookies. Cookiebeleid OK

2019-05-22 13:19:56 Het effect van technologie op de bouw en vastgoedmarkt

Wat zijn de nieuwe technologische innovaties die de bouwsector vandaag te bieden heeft, en wat is de invloed hiervan op de mens?

De snelle evolutie van technieken, internationale concurrentie en veranderende woonnoden vergen een innovatieve transformatie van de bouwbedrijven, maar ook van het bouwteam en de gehele vastgoedsector. Terwijl de bouwsector op technologisch vlak enigszins nog een traditionele sector was, wordt het steeds duidelijker dat nieuwe technologieën zoals 3D-printen, drones, smart glasses, virtual reality en big data de komende jaren hun intrede zullen maken op de Belgische bouwwerven en als logisch gevolg ook op de vastgoedsector. Hoe ziet deze technologische transformatie eruit voor de vastgoedmakelaar?

Locatie locatie?

Vastgoed is locatie, maar locatie is volatiel. In een stad als Gent blijft niet één enkele zone de toplocatie.In Gent is er een proces van opwaardering van bepaalde buurten of stadsdelen gaande. Dit zowel op sociaal, cultureel en economisch vlak. Hierdoor zijn nieuwe delen van Gent de ideale locatie. Het is dus nog belangrijker om als vastgoedmakelaar je markt te kennen en doorgronden. Agence rosseel heeft 70 jaar ervaring met die markt, op de avondsessie van de Derde Long over “Technologische transformatie binnen het bouwteam” mochten wij onze visie delen. Agence rosseel is ervaring die je kan vertrouwen en service waar je op kan bouwen.

Verleden versus toekomst

Gent is een historische stad. Dit verleden is nog steeds een intrinsiek onderdeel van de Gentenaren. Om deze reden moet je dat verleden in acht nemen wanneer je de huidige markt bekijkt. We kunnen namelijk als vastgoedmakelaar aan de hand van het verleden de toekomst voorspellen.

Vastgoedeconoom Prof. Dr. Homer Hoyt ontwikkelde in de jaren 30 van de vorige eeuw zogenaamde ‘urban land use modellen’ die aan de hand van sectoren verklaarden hoe het kwam dat de industriële stad zich volgens een bepaald patroon ontwikkelde.

De afbeeldingen hieronder illustreren hoe dit 90 jaar oude model quasi 1 op 1 toe te passen is op de Gentse context. In de zone B (zone of transition) maakt de vroegere nijverheid plaats voor residentiële ontwikkeling voor de immer uitdijende kernstad van Gent. 

Het was dan ook niet meer dan logisch dat wij een volwaardige dienstverlening zouden organiseren in de transitiezone zelf. Ziedaar de geboorte van een hypermodern kantoor: agence rosseel Gent Noord.

gent-intramuros-low2

 

Momentum

Waarom deden wij dit nu? En niet twintig jaar geleden of binnen tien jaar? Omdat het nu kan, het momentum is nu. Bioloog Herbert Spencer gebruikte in 1864 voor het eerst de zin “Survival of the fittest”, in verwijzing naar de theorie van Darwin.

Het is een misconceptie dat Survival of the fittest betekent dat de sterkste wint. Dit is het namelijk niet. Survival of the fittest betekent dat de best aangepaste aan zijn omgeving overleeft. Als nieuwe spelers op de markt komen gaan de huidige spelers van die markt deze vaak negeren. Het meest gekende voorbeeld is Kodak. Een van de grootste blunders in de geschiedenis van de zakenwereld moet het moment zijn dat Kodak besloot dat digitale fotografie geen directe bedreiging was voor hun bedrijfsmodel. Een technicus bij Kodak had de digitale camera al in 1975 uitgevonden, maar het bedrijf besloot om bij fotorolletjes te blijven. Het vervolg kennen we.

We kunnen ook in de vastgoedsector het momentum niet negeren, we kunnen vluchten of aanpassen. Agence rosseel koos ervoor om aan te passen, en meer dan dat, om de eerste te zijn.

Het dictaat van de klant

Soms ontstaat een visie puur vanuit het schone van durven dromen. Een andere keer ontstaat een visie uit noodzaak. Omdat de markt, de klant, enzovoorts het eist. We horen vaker dat het opvalt hoe onverdraagzaam klanten geworden zijn. Wij keerden het om. De vraag is, zijn zij onverdraagzaam of zijn wij niet aangepast aan de noden van de markt. We gaan er te snel vanuit dat verandering een probleem is, maar dat hoeft het niet te zijn. De veranderende klant is net een stimulans om nooit te stoppen met leren. Daarom creëeren wij bij agence rosseel een milieu waarin mensen bereid zijn om een nieuwe aanpak te proberen en nieuwe wegen te verkennen. Praktisch gezien betekent dat onze visie en de noodzaak kenbaar maken en het aanbieden van cursussen, workshops en trainingen.

Service design gedachte

Organisatie en communicatie moeten één zijn. Agence rosseel is een aanhanger van de servicedesign gedachte. Feitelijk betekent het dat organisatie en communicatie hetzelfde zijn. Niets onlogisch, alleen moet je het gedaan krijgen in de organisatie.

Zo zijn de sales en marketingafdeling vaak te verschillend, operations en communicatie zijn verschillend, enzovoorts. Het vraagt dus een beetje visie en moed om dat te doorprikken. Je moet als het ware de organisatie durven dooreenschudden zonder je team te verliezen.

De definitie zegt het volgende. Service Design Thinking is een holistische, klantgerichte benadering die ontwerpprincipes en processen gebruikt om voelbaar betere services dan concurrenten te ontwikkelen. Empathisch begrip vormen voor klantbehoeften is hierbij altijd het startpunt.

  • Service Design Thinking stelt de klant centraal: Je ontwerpt services altijd gebaseerd op hoe ze vanuit klant-perspectief beleefd zullen worden. Dit is het belangrijkste principe van Service Design Thinking. Je gaat op empathische wijze gedrag, gevoel, en gedachten van jouw doelgroep doorgronden. Tegenwoordig is er steeds meer data beschikbaar dat veel vertelt over jouw klanten.
  • Co-creatie: alle stakeholders die een service-ervaring bepalen moeten meegenomen worden in het ontwerpproces. Het service ecosysteem wordt vaak niet alleen door je eigen organisatie bepaald.
  • De klantreis: in Service Design Thinking bekijk je een service als een schakeling van met elkaar samenhangende gebeurtenissen. Klanten zien jouw dienst vaak niet los van diensten van anderen. Stel je gaat naar de bioscoop, en de bioscoop heeft de catering uitbesteed aan een andere organisatie. Op het moment dat je lang op popcorn moet wachten zal deze ervaring ook negatief zijn voor jouw bioscoop.
  • Fysieke elementen: services zijn onzichtbaar, waardoor je bewust moet nadenken over het toevoegen van fysieke elementen om herinneringen sterker te maken.
  • Holistisch: neem ieder element uit de omgeving mee en laat zo min mogelijk over aan het toeval. Denk na over ervaringen voor alle zintuigen (zien, horen, voelen, ruiken, proeven).

Self-immo Kiosk

 

Het hele proces voor het vinden van een woning werd voor de zoeker gedigitaliseerd. Het kan doorlopen worden op kantoor met onze kiosk of thuis op onze website.

Vanaf de eerste stap, het immoshoppen, kan de zoekende huurder browsen door de panden en de favorieten aanduiden. Een mail met de favorieten vertrekt automatisch, zo kan de klant dit later nog eens rustig bekijken. Is er interesse in een pand, dan kan er onmiddellijk een bezoek worden ingepland. Niet meer mailen of telefoneren en wachten op een antwoord. Gewoon zelf tussen een van de bezoekmomenten kiezen en boeken. Het kan dus zelfs op zondag in hun luie zetel! Er vertrekt dan weer een automatische mail naar de klant met een bevestiging van de afspraak. Kan deze niet meer op het afgesproken moment? Dan kan de klant makkelijk zijn bezoekmoment annuleren en komt deze weer vrij voor iemand anders. We gingen nog een stap verder. Ook zichzelf kandidaat stellen na een bezoekmoment kan met de self-immo. Alle documenten kunnen worden opgeladen. Staan de aardappelen op het vuur dan kan de kandidaat de vooruitgang bewaren en later verder doen. Vergeet de kandidaat dit te doen, dan herinnert een automatische mail hen er wel aan. Wij kunnen namelijk vanuit onze kant op een backend alle stappen van de kandidaat met time framing volgen. Zodra de kandidatuur vervolledigd is houden we de kandidaat via automatische mailing op de hoogte van elke fase. Gaat de kandidaat uiteindelijk een contract aan, dan kan deze dit thuis of via onze kiosk digitaal ondertekenen.

 

 

Menselijker

Zoals je merkt zijn er veel automatische mails en minder persoonlijke contactmomenten. Dit is bewust. Want die korte mails met een bevestiging van de afspraak, een herinnering en dergelijke zijn tijdrovend voor de werknemer en er is geen meerwaarde indien deze zouden persoonlijk zijn. Wat nu het gevolg is van de automatisering is dat de makelaar meer tijd heeft voor de persoonlijke contactmomenten. De makelaar kan zich meer focussen op de echte communicatie met de klant en op de verkoop in plaats van op mailtjes antwoorden en dergelijke. Doordat er niet nog een vijftigtal mails met aanvragen voor een bezoek in de inbox zitten te wachten kan de makelaar met de kandidaat kwalitatiever omgaan en rustiger alles van een woning persoonlijk uit de doeken doen. Daarom zeggen wij, be digital and act human. De slides van de avondsessie bekijk je hier

 

Een brein voor vastgoed,
een hart voor service,
digitaal DNA

 

Geoffrey Giët

Directeur
agence rosseel NV - Exclusive Living NV

   

 

 

 

Nieuwsflash

Professionele dienstverlening en goede opvolging na verkoop

Voor de Verkoop van on... [lees meer]

Verhuizen zonder stress?

Verhuizen is een serieuze klus. Er kan vanalles mis gaan en doordat je aan duizend en één dingen moet denken, vergeten we wel eens wat. Wie al e... [lees meer]

Studenten die samen een huis huren

Op kot gaan met vrienden en samen een volledig huis huren? Een goed idee toch! Alleen, is het wel toegestaan om een huis te huren als studenten?... [lees meer]

Blijf op de hoogte

  •   Aanbod
  •   Nieuws
  •   Events


agence rosseel nv
Kortrijksesteenweg 74 - 9000 Gent
BE0440915082, RPR Gent

Disclaimer - Privacy


Vastgoedmakelaar, -bemiddelaar en -syndicus | BIV Nr. 204.633
Toezichthoudende autoriteit: Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars, Luxemburgstraat 16 B te 1000 Brussel
BIV-erkend vastgoedmakelaar-syndicus
BA en borgstelling NV AXA Belgium polis 730.390.160
website by Medialoft