Wij gebruiken cookies. Cookiebeleid OK

2019-06-27 10:23:29 Digitalisering in de vastgoedsector

BIV News 02-2019

agence rosseel lanceerde in november het eerste digitale kioskkantoor voor verhuur in Gent-Noord. Er wordt nu een gelijkaardig project uitgerold voor verkoop waarbij heel wat elementen van het verkoopproces gedigitaliseerd worden. Op termijn zullen ook de overige drie kantoren de digitale kiosktransformatie ondergaan. Digital marketeer Cristina Vanlook en directeur Geoffrey Giet leggen uit.

Artikel downloaden

 

Hoe is het idee van het digitale kioskkantoor gegroeid?

GG: Voorheen ontvingen we soms tot 100 contactaanvragen per dag voor een actief huuraanbod van 40 panden. We holden achter de feiten aan en boden niet de juiste service aan de klant. Onderzoek leerde ons dat in 90% van de gevallen om een bezichtiging werd gevraagd. Daarnaast waren er vragen over de huurvoorwaarden, die we nu in de digitale kiosk meegeven. De kandidaat-huurder ziet de bezoekmomenten en legt online een afspraak vast, die meteen per mail bevestigd wordt. Door het aangeven van zijn favoriete panden in de kiosk, kan hij zijn zoektocht thuis verderzetten (of omgekeerd). De bezoekers worden op weg gezet door onze kantoormedewerkers die dus niet verdwenen zijn. Het is net de combinatie van een uitgebreide zoekopdracht én de directe aanspreekbaarheid die het ‘m doet. Verder wilden we tijd winnen. Vroeger kwam een kandidaat-huurder soms 4 à 5 keer langs alvorens alles beklonken was, waar dit nu al na 1 of 2 keer kan. Door de tijds- en efficiëntiewinst, krijgt het plaatsbezoek meer aandacht. Onze makelaars verwerken tijdens het bezoek de feedback van de kandidaat-huurder, en sturen die naar hem door. Dan kan hij beslissen of hij zich kandidaat wil stellen of verdere begeleiding wil. Ook de afwerking gaat sneller. Het huurcontract kan thuis digitaal getekend worden, je hoeft er niet meer voor naar kantoor. De jonge generatie is helemaal mee in dit verhaal. De digital natives zijn nu huurders, maar worden binnenkort kopers. Bellen vinden ze passé, als ze iets niet online kunnen bekomen, dan doen ze het gewoon niet.

 

kiosk-kandidatuur-low

 

De kiosken zullen aardig wat geld gekost hebben. Halen jullie genoeg rendement uit die investering?

GG: Vooral de technologie kost veel, maar het terugverdieneffect is groter dan we hadden verwacht. De telefonische interacties, rond de meest courante vragen zijn gedecimeerd, ook de bezoeken bij ons op kantoor zijn gedaald. De plaatsbezoeken daarentegen zijn gestegen. We kunnen daar nu meer tijd en zorg in steken. Het idee was niet om minder mensen in te schakelen, maar om met evenveel mensen, gekoppeld aan een doorgedreven digitalisering, nu meer dossiers aan te kunnen. Verhuurders en verkopers schuiven ons meer opdrachten toe omdat ze ons moderne systeem waarderen en we sneller tot de kern van de zaak komen. Dat blijft hangen in hun beeldvorming over ons kantoor, waarna ze een weloverwogen keuze maken.

 

De digital natives zijn nu huurders, maar worden binnenkort kopers. Bellen vinden ze passé, als ze iets niet online kunnen bekomen, dan doen ze het gewoon niet. Geoffrey Giet, algemeen directeur bij agence rosseel

 

Op de site van agence rosseel vind ik heel wat informatieve filmpjes terug. Dat beschouwen jullie ook als deel van het takenpakket?

CV: We maken inderdaad videocontent rond vaak voorkomende vragen als bv. de stedenbouwkundige inlichtingen of het bodemattest. We kregen recent heel wat vragen rond het asbestinventarisattest. Daar hebben we meteen een blogartikel over geschreven. Die content promoten we op onze social media, onze site… Als we een lead binnenkrijgen, geven we meteen heel wat informatie aan de potentiële klant mee. Hij kan besluiten om er zelf iets mee te doen, al blijft het natuurlijk makkelijker met een vastgoedmakelaar. Maar het louter beschikbaar stellen van die informatie, schept al een zeker vertrouwen.

naar de content pagina!

GG: We denken dat klanten naar een vastgoedmakelaar komen omdat ze veel kennis hebben, maar eigenlijk gaat dat niet meer op. Er zijn veel bronnen waar je informatie vindt. Het komt er op aan om autoriteit te verwerven tussen al die bronnen. Dat doe je door ervoor te zorgen dat je hoog in de zoekresultaten belandt, maar ook door de consument relevante info aan te reiken. Daarna zal hij een keuze maken of hij al of niet op ons een beroep wil doen.

Moet de kleine vastgoedmakelaar ook digitaliseren?

GG: Zeker, op het vlak van software is er veel mogelijk. Denk maar aan het digitaal inboeken van een afspraak of de bevestigingsmail. Ook een sms die een uur voor het plaatsbezoek verzonden wordt, is een kleine ingreep die je makkelijk kan doorvoeren. Om voluit de digitale kaart te trekken moet je daarom geen groot kantoor zijn, maar mag je gewoon niet meer aanvaarden dat er nog op een ouderwetse manier wordt gewerkt. Zo moet bv. het automatisch inboeken van afspraken als een evidentie aanzien worden.

smart-3720021 640

 

Dit artikel verscheen in BIV-News 02-2019 Bekijk hier het volledige dossier 

 

Nieuwsflash

Wat zijn satellietsteden?

Een satellietstad is een stad, die vlak buiten een belangrijkere grote stad ligt. Het begrip satellietstad is nauw verweven met het begrip 'voorstad',... [lees meer]

Mind the gap

Op onze avondsessie voor professionals werd al snel duidelijk dat er geen ontkomen is aan een correcte, vlotte en digitale opvolging van leads. Organisatie en com... [lees meer]

rosseel op BIS 2019

Waarom wij op de BIS beurs staan. Van 5 t.e.m. 13 oktober kan je BIS bezoeken in Flanders Expo. Het bouw- & inspiratiesalon van Oost-Vlaanderen. O... [lees meer]

Blijf op de hoogte

  •   Aanbod
  •   Nieuws
  •   Events


agence rosseel nv
Kortrijksesteenweg 74 - 9000 Gent
BE0440915082, RPR Gent

Disclaimer - Privacy


Vastgoedmakelaar, -bemiddelaar en -syndicus | BIV Nr. 204.633 | Lid CIB
Toezichthoudende autoriteit: Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars, Luxemburgstraat 16 B te 1000 Brussel
BIV-erkend vastgoedmakelaar-syndicus
BA en borgstelling NV AXA Belgium polis 730.390.160
website by Medialoft