Wij gebruiken cookies. Cookiebeleid OK
Kortrijksesteenweg 74, 9000 GENT
tel. 09 220 50 00
e-mail gent@rosseel.be
  • Maandag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Dinsdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Woensdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Donderdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Vrijdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Zaterdag 10:00 - 12:00 13:00 - 17:00
  • Zondag gesloten gesloten
K. Maenhoutstraat 9, 9830 SINT-MARTENS-LATEM
tel. 09 280 20 00
e-mail latem@rosseel.be
  • Maandag 10:00 - 12:30 14:00 - 18:00
  • Dinsdag 10:00 - 12:30 14:00 - 18:00
  • Woensdag op afspraak op afspraak
  • Donderdag 10:00 - 12:30 14:00 - 18:00
  • Vrijdag 10:00 - 12:30 14:00 - 18:00
  • Zaterdag 10:00 - 12:30 14:00 - 17:00
  • Zondag gesloten gesloten
Nederstraat 63, 9700 OUDENAARDE
tel. 055 21 01 90
e-mail oudenaarde@rosseel.be
  • Maandag op afspraak op afspraak
  • Dinsdag op afspraak op afspraak
  • Woensdag op afspraak op afspraak
  • Donderdag op afspraak op afspraak
  • Vrijdag op afspraak op afspraak
  • Zaterdag op afspraak op afspraak
  • Zondag op afspraak op afspraak
Nieuwevaart 183, 9000 GENT
tel. 09 280 28 00
e-mail agence@rosseel.be
  • Maandag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Dinsdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Woensdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Donderdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Vrijdag 9:00 - 12:00 13:00 - 18:30
  • Zaterdag 10:00 - 12:00 13:00 - 17:00
  • Zondag gesloten gesloten

2021-03-31 10:37:00 Wonen en mobiliteit gaan hand in hand

De beperkte ruimte in Vlaanderen dwingt ons om slimmer om te gaan met de inrichting van ons Gewest. Oplossingen voor wonen, werken, recreëren, energie, natuur en mobiliteit kunnen niet meer los van elkaar gezien worden.

Wonen en mobiliteit zijn zelfs zodanig aan elkaar verbonden dat het type mobiliteit nu ook de voorzieningen in/aan woningen beïnvloedt, de beleidsmakers duwen elektrisch rijden door!

Verplicht laadpalen aan nieuwe gebouwen in Vlaanderen


Wie vanaf vandaag, 11 maart 2021, in Vlaanderen een omgevingsvergunning aanvraagt voor een nieuwbouw of een grondige verbouwing, zal meerdere laadpunten voor elektrische voertuigen moeten voorzien, of daar op zijn minst de nodige buizen voor moeten steken. De voorschriften hangen af van het gebruik van het gebouw (woonfunctie of andere), het aantal parkeerplaatsen en dergelijke meer. Deze nieuwe wetgeving zal een impact hebben op woningen, het elektriciteitsnet,…



Laadpunten en infrastructuur


De verplichting heeft betrekking op laadpunten, maar ook op de infrastructuur voor die laadpunten. Het aantal laadpunten is afhankelijk van de functie van het gebouw. 

Niet-residentieel

Nieuw op te richten of ingrijpend te renoveren gebouwen zonder woonfunctie met meer dan 10 parkeerplaatsen, in of rond het gebouw, moeten binnenkort worden uitgerust met minstens 2 laadpunten. Daarnaast moet de nodige infrastructuur worden voorzien om minstens 25 procent van de parkeerplaatsen met een laadpunt uit te kunnen rusten.

Residentieel



Een laadpaal is voortaan verplicht voor nieuwe residentiële gebouwen met twee of meer parkeerplaatsen waarvoor vanaf 11 maart 2021 een bouwvergunning wordt aangevraagd. 
De infrastructuur is verplicht voor elke voorziene parkeerplaats, of de eigenaar een elektrische wagen of niet heeft doet er niet toe. 
Dezelfde verplichting geldt bij oudere gebouwen met meer dan tien parkeerplaatsen die een zodanig ingrijpende renovatie ondergaan dat een omgevingsvergunning vereist is.

Vanaf 2025 verstrengt de norm


Vanaf 1 januari 2025 verstrengt de norm nog. Vanaf dan moet elk niet-residentieel gebouw met meer dan twintig parkeerplaatsen minstens twee oplaadpunten voor elektrische voertuigen hebben. 

Controles en boetes


Het VEKA (Vlaams Energie- en Kilmaatagentschap) kan de verplichting controleren. Wie de nieuwe richtlijn niet volgt, kan een boete krijgen. Die bedraagt 2.000 euro per ontbrekend oplaadpunt voor elektrische voertuigen en 1.000 euro per parkeerplaats waarvoor de voorzieningen voor de toekomstige plaatsing van een laadpunt niet werden getroffen.

Waarom?


In de Europese en Vlaamse klimaatdoelstellingen ligt een uitdaging om efficiënter en duurzamer met energie om te gaan. Elektrisch rijden past in dat verhaal, want daarmee kan de CO2-uitstoot gevoelig beperkt worden. De nieuwe verplichtingen moeten ertoe leiden dat de toenemende elektrificatie van het Vlaamse wagenpark niet botst op een infrastructuurprobleem. Zowel voor bouwheren, vastgoedmakelaars als kopers en verkopers zijn wonen en mobiliteit als nooit tevoren met elkaar verbonden. 

Nieuwsflash

Huren, verhuurder, huurprijs,… wat is dat allemaal?

Je gaat een woning huren, proficiat! Je begeeft je nu op de huurmarkt en bent een huurder. Voor, ti... [lees meer]

Een “te renoveren” woning verkopen? Of eerst renoveren?

Ga je een appartement of huis te koop ... [lees meer]

Wonen en mobiliteit gaan hand in hand

De beperkte ruimte in Vlaanderen dwingt ons om slimmer om te gaan met de inrichting van ons Gewest. Oplossingen voor wonen, werken, recreëre... [lees meer]

Volg ons op

agence rosseel nv


Vastgoedmakelaar, -bemiddelaar en -syndicus | BIV Nr. 204.633 | Lid CIB
Toezichthoudende autoriteit: Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars, Luxemburgstraat 16 B te 1000 Brussel
BIV-erkend vastgoedmakelaar-syndicus
BA en borgstelling NV AXA Belgium polis 730.390.160

Woning verkopen buiten Oost -Vlaanderen ?
Wij bevelen volgende vastgoedkantoren aan voor de verkoop van jouw huis of appartement:

Turnhout | Geel | Mol | Herentals | Kempen: www.vansweevelt.be | gespecialiseerd in immo Turnhout
Leuven | Mechelen | Brussel | Hageland: www.living-stone.be | gespecialiseerd in immo Leuven
Dilbeek | Ninove | Halle | Pajottenland: www.pajota.be | gespecialiseerd in immo Dilbeek
website by Medialoft